Hurá na medicínu, alebo čo očakávať od 1. ročníka

Úvod

Po dlhšom čase som sa opäť konečne dostala k písaniu. Od môjho posledného článku už pretieklo veľa vody (aj vodky :D) a stalo sa toho mnoho. Kto ma však sleduje na Instagrame, vie, čo sa v mojom živote deje, preto ak Vás to trošku zaujíma, odporúčam Vám dať mi follow TU.

Dnes som sa rozhodla načať takúto aktuálnu tému, keďže september sa nezadržateľne blíži a viacerí z Vás, ktorí sa chystáte nastúpiť na Lekársku fakultu už bez pochýb panikárite. Nebojte, po prečítaní tohto článku sa dúfam aspoň trochu ukľudníte. Ako všetky moje články, aj tento sa bude týkať najmä mojej alma mater LFUK v BA, ale myslím, že môže pomôcť aj benjamínkom z iných fakúlt.

Vyrovnanie sa so životnou zmenou

Pre mňa osobne bol nástup na vysokú školu zatiaľ najväčšou zmenou. Či už ide o bývanie na intráku vo veľkom meste, alebo úplne iný systém štúdia ako na strednej škole, život sa Vám proste otočí na ruby. Nebudete mať za zadkom mamičku s navareným obedom a budete sa musieť naučiť starať sám o seba. (To sa samozrejme netýka tých, ktorí bývajú aj počas vysokej doma). 

Prináša to však aj svoje výhody, ktorou je sloboda a voľnosť doteraz nepoznaná. Každopádne, zmenu treba očakávať a byť pripravený na všetko. Oveľa ľahšie sa s tým vyrovnáte pokiaľ máte okolo seba blízkych ľudí, čo je však nie vždy reálne, keďže ste od rodiny a priateľov ďaleko. Aj v takomto prípade sa však nemusíte báť, pretože časom si na vysokej nájdete nových kamarátov a už nie raz som počula, že priateľstvá z vysokej sú tie najtrvácnejšie. 

Ja som mala to šťastie, že dve moje najlepšie kamarátky zo strednej išli do Bratislavy so mnou, s jednou aj doteraz bývam a sme spolužiačky. Druhá býva pár poschodí pod nami. :D A medzitým som si našla aj nových kamarátov a preto sa vždy na intrák teším. Je to doslova môj druhý domov a určite sa tento pocit časom dostaví aj u Vás. Aj keď rátajte s tým, že začiatky budú ťažké, s luxusom sa rovno rozlúčte... Ale ten pocit spolupatričnosti, najmä cez skúškové, keď sa trápite s učením, idete zaklopať o pár dvier ďalej a nájdete svojho spolužiaka, ktorý je rovnako zúfalý ako vy a môžete si spoločne zanadávať na celý svet, je na nezaplatenie. 

Nikto Vás nechápe lepšie ako Vaši vlastný spolužiaci a to si pamätajte, hlavne keď dostanete chuť sa sťažovať na učenie kamarátovi z inej fakulty, alebo rodine, v ktorej nemáte lekárov. Väčšinou sa stretnete s odpoveďami ako: 

"Ty máš len dve skúšky, tebe sa žije, ja mám osem. Čo sa sťažuješ?" Jedincovi je jedno, že jeho 8 skúšok neváži jednu našu (a skoro všetky majú len písomné....) . Vysvetľovanie väčšinou nepomáha, lebo aj tak si hudú svoje. Škoda energie a nervov. 
 "Nemôže to byť predsa až také ťažké" Ale áno mami, bohužiaľ, môže... 
"Veď sa len vkuse učíš, tak ako to, že nestíhaš?"  Tak si to skús sám. 
A práve kvôli takýmto odpovediam, je ako balzam na dušu posťažovať sa spolužiakovi, ktorý presne vie o čom hovoríte a aké zažívate pocity.

Škola

Zabudnite na každodennú školu od 7:30 do 14:00, tieto časy už skončili. Pripravte sa na nepravidelný rozvrh, každý deň možno budete vstávať inokedy a niektoré dni pravdepodobne budete mať voľné. Tiež to prináša svoje výhody a nevýhody. 

Keď má človek pravidelný režim a je na včasné vstávanie zvyknutý, časom mu to už nerobí problém. Keď jeden deň vstávate o 10:00 a na ďalší o 6:00, je ťažšie si zvyknúť. Avšak sem tam si môcť pospať je dobrý pocit, prípadne mať voľný deň ja na nezaplatenie. 

Taktiež sa pripravte na rozdielne dĺžky jednotlivých cvičení (teda vyučovacích predmetov). Väčšinou jedno cviko trvá 2 - 3 hodiny. Prednášky u nás povinné nie sú a ja na ne vôbec nechodím. Ak by ste však na ne chodiť chceli, odporúčam si danú tému aspoň dopredu prečítať, pretože tie informácie inak vnímať nestihnete.

Učebnice

Nebudem Vám písať zoznam učebníc, bez ktorých určite neprežijete, pretože také podľa mňa neexistujú. Každému vyhovuje iná literatúra a samy musíte prísť na to, čo najlepšie vyhovuje Vám. Neodporúčam Vám si teraz rýchlo v panike zháňať učebnice, pretože ešte nemôžete tušiť, ktoré budete reálne potrebovať a pravdepodobne by to boli zbytočne vyhodené peniaze. 

Na začiatku roka je u nás Freshers day (teda nováčikovský deň), kde sa dozviete užitočné informácie a ukážu Vám napríklad aj kde je školská knižnica, v ktorej si učebnice môžete zadarmo požičať. Problém je však v tom, že ich je väčšinou málo a neujdú sa každému, ale ani v tomto prípade nezúfajte. 

Na prvých cvičeniach z jednotlivých predmetov Vám určite povedia informácie ohľadom literatúry, z ktorej sa treba pripravovať na jednotlivé cvičenie, prípadne na skúšku. Väčšinou Vám dajú viacero možností a vy samy si potom musíte vybrať, čo je najlepšie práve pre Vás. Pokiaľ už knižku, ktorú chcete, v knižnici nemajú, veľmi užitočná je facebooková stránka Burza LFUK, kde študenti predávajú použité knižky vo veľmi dobrých cenách. Následne, keď už danú knihu nebudete potrebovať, môžete ju aj vy prostredníctvom tejto stránky predať. Niekto preferuje nové učebnice, tie si už nájdete v rozličných kníhkupectvách (napr. Martinus).

Záver

Dúfam, že som v tomto článku zhrnula veci, ktoré Vás pred nástupom do prvého ročníka trápia najviac. Pokiaľ Vás napadne akákoľvek otázka týkajúca sa tejto témy, alebo akejkoľvek inej, neváhajte mi napísať e-mail (zivot.medicky.blog@gmail.com) , prípadne správu na Instagrame.

Komentáre

Obľúbené príspevky