Moje rady, ako sa motivovať

V ankete na Instagrame (follow mi môžete dať TU) ste si vybrali túto tému na najbližší článok, takže plním sľub, ktorý som Vám dala. Mimochodom, ďakujem všetkým, ktorí sa do ankety zapojili. :)

V tomto článku sa budem venovať najmä radám, ktoré sa týkajú skúškového, takže nie všetky sa budú dať použiť aj do bežného "semestrového" života, pretože ako všetci dobre vieme, učenie počas semestra a počas skúškového je diametrálne odlišné.

Dobre si naplánujte poradie skúšok

Možno si poviete, že táto rada s motiváciou nesúvisí, ale vôbec to nie je pravda. Pokiaľ sa už mesiac učíte na nejakú ťažkú skúšku, spravíte ju, tešíte sa a o týždeň - dva Vás čaká ďalšia skúška, ktorá je síce ľahšia, ale vy ste už vyčerpaný a tú dôležitú skúšku máte, motivácia náhla prudko klesá.

Niektorým lepšie vyhovuje dať si tie najťažšie skúšky na začiatok, aby to mali za sebou, ale zároveň tam hrozí riziko, že majú na učenie málo času, alebo stratia motiváciu do ďalších skúšok. Mne osobne najviac vyhovuje poradie od najľahšieho po najťažšie, ale to bolo možné praktizovať akurát tak v prvom ročníku. :D Anatómiu alebo biochémiu by som si netrúfala dať na koniec, pretože keby ma náhodou vyhodili, možno by som už nestihla opravák.

V tomto smere si každý musí nájsť štýl, ktorý mu najviac vyhovuje. Zaručený návod Vám preto nemôžem dať, ale rada znie, že plánovanie skúšok nazanedbávajte.

Naplánujte si denný režim

Môj skúškový režim vyzerá asi takto: 
8:00 - budíček
8:15 - ranná hygiena
8:30 raňajky 
9:00 - 9:30 - príprava na učenie
9:45 - UČENIE (s občasnými pár minútovými pauzami, ktoré venujem fejsbučiku)
13:00 - obed
13:30 - pauza, aby mi obed mohol vytráviť :D 
15:00 - UČENIE (opäť s malými pauzami)
18:00 - večera
18:30 - UČENIE (ani tu nesmú chýbať pauzy :D)
22:00 - zatvorenie kníh 
23:00 - spánok 

Samozrejme, nie každý deň to vyzerá takto, niekedy do toho niečo príde a aj tie časy sú len orientačné. Ja som vo všeobecnosti plánovací typ, všetko chcem mať vždy naplánované, inak som nervózna. :D 

Počas skúškového mi to už niekedy lezie poriadne na nervy, že každý deň vyzerá rovnako, ale keď si to takto pekne naplánujete, rýchlejšie si na to zvyknete a rýchlejšie sa s zmierite s tým, že už je skúškové.

Občas sa bežte prevetrať (alebo si vyvetrajte :D)

Človek by ani neveril, akú silu má čerstvý vzduch. Ideálna je prechádzka vonku, kde si hlavu doslova vyvetráte, mozog sa Vám poriadne okysličí a aj učenie pôjde lepšie. 

Pokiaľ naozaj nestíhate a na prechádzku nemáte čas, aspoň miestnosť, v ktorej sa učíte udržujte vždy vyvetranú. Sama sa občas pristihnem ako začínam nad knihou zaspávať a nechápem prečo, ale keď vyjdem z miestnosti a po čase sa vrátim, rýchlo to pochopím. Zacítim ten vydýchaný vzduch s minimálnym podielom kyslíka a hneď ma vypína. Povedala by som, že je optimálne poriadne vyvetrať aspoň 3 krát za deň.

Nájdite si nejaký únik

Ideálna je fyzická aktivita, pri ktorej sa Vám navyše vyplavia endorfíny a s lepšou náladou ide všetko lepšie. Nebudem Vám ale klamať, jediná moja aktivita cez skúškové je ísť dole po schodoch do kuchyne a naspäť hore do izby. :D 

Dobrý nápad je tiež pozrieť si seriál alebo film, najlepšie nejakú komédiu, alebo niečo ľahké, nad čím sa nemusíte príliš zamýšľať, aby si mozog oddýchol. 

Keď sa Vám už nič nechce, tak aspoň bežte za mamkou pokecať, prípadne sa ponúknite, že jej pomôžete s obedom, alebo s nákupom. Však všetko je lepšie ako učenie, nie? :)

Uvedomte si, že sa učíte pre seba

Viem, že to znie ako fráza, ktorá vyšla z úst rodiča alebo učiteľa, ale teraz to myslím úplne vážne. Sú samozrejme aj predmety, ktoré absolútne nebudeme potrebovať, ale tak to je a my to nezmeníme. Aby sme však dosiahli náš cieľ stať sa lekárom, musíme prejsť aj takými skúškami a preto sa treba zaťať a uvedomiť si, že sa to učíme preto, aby sme spravili skúšku a boli opäť o krôčik bližšie k titulu MUDr. 

Čo sa týka klinických predmetov, tam sa už dokonca neučíme len pre seba, ale aj pre našich budúcich pacientov a s tým prichádza veľká zodpovednosť. Nepoviete pacientovi: "Neviem Vás vyliečiť, lebo túto otázku na skúšku som sa nenaučil." :D 

Prvý krát v tomto ročníku začínam cítiť, že od toho, ako sa budem učiť, budú raz závisieť ľudské životy a to ma naozaj ženie vpred. 

Keď to inak nejde, kašlite na to

Každý má niekedy zlý deň, keď sa mu nedá učiť a všetko je zlé. Vtedy sa netreba zbytočne týrať, radšej tú knihu odhoďte a venujte sa niečomu inému. Jeden deň Vám aj tak neublíži, keď sa učíte niekoľko týždňov a pokiaľ sa budete učiť aj tak, nepôjde Vám to, veľa sa toho nenaučíte a ešte sa len psychicky viac zdeptáte. A verte mi, psychika je na tejto škole najdôležitejšia. 

Pozrite si motivačné obrázky :D

Netreba ich 50 za deň aj zdieľať, stačí keď si ich občas pozriete. V nedávnej dobe som našla jeden naozaj dobrý: 

Dúfam, že Vám tento článok bol aspoň trochu nápomocný a niečo ste si z neho odniesli. Kľudne mi napíšte svoje dojmy v komentári, alebo na Instagrame (TU) :) 
Založila som si už aj profil na ASKfm, keďže som videla, že to používa veľa blogerov :). Tak šup sup, pýtajte sa TU




Komentáre

  1. Tento komentár bol odstránený autorom.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Vďaka za rady :-) To ja sa vždy snažím si danú aktivitu čo najviac spríjemniť a najlíp si ju ešte spojím s niečím, čo mi robí radosť. Trebárs keď som sa nemohla dokopať do cvičenia, tak som si kúpila parádnu podložku a hneď sa mi do toho chcelo úplne inak. To isté nákupy .. doteraz sme mali takú pidi chladničku, takže som na nákupe stále musela premýšľať nad tým, či sa mi to do nej podarí všetko napchať. Teraz cez víkend sme si ale kúpili novú a väčšiu chladničku, ktorú som objavila, keď som pozerala na Okay leták, a dnes som si nákup užila ako už dlho nie :-) No a takto to aplikujem vlastne na všetko. :-)

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky